Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Mer om våra cookies.

Foto: Anette Andersson

Vandring i oktober

Alla leder som ingår i Åres ledsystem är officiellt öppna från midsommar till slutet av september – samma period som liftarna går. I oktober lägger sig ofta den första snön i högre fjällterräng och lederna är generellt väldigt blöta och naturen är extra känslig för slitage. Förberedelserna inför vinterns skidåkning påbörjas nu och de ledmarkeringar som finns i skidsystemet plockas därför ner.

Och på grund av årets tidiga snöfall har vissa leder fått stängas tidigare än planerat. Dessa leder går fortfarande bra att vandra men det kan saknas ledmarkeringar på vissa sträckor samt att det kan ligga mycket snö på högre höjd.

Trollstigen – led 212

En fin som passar både stora och små. På skyltar utmed stigen finns Åredalens sägner och sagor nedtecknade och bland träden kan oknytt och troll gömma sig, så håll ögonen öppna. Stigen går från Åre torg och slingrar sig skyddat fram i skogen och följer övre delen av den brusande Mörviksån upp till Fjällgården.

Hitta rätt: Från torget går du på vänster sida om bergbanehuset och efter ca 100 meter går stigen till vänster i riktning mot kabinbanan. När du når restaurang Timmerstugan ser du skyltningen som slingrar sig upp genom skogen.

Totthummeln runt – led 213

En ganska utmanande led som passar i nästan alla väder och som bjuder på fantastisk utsikt om man orkar hela vägen upp till Totthummelns topp. På denna led passerar du två fina utflyktsmål – Nalleklippan & Totthummelns vindskydd.

Hitta rätt: Skyltning saknas ca 200 m från Fjällgården och stigens “start”. Från Fjällgården går du i riktning mot liften Fjällgårdsexpresssen. Följ sedan bilvägen tills den svänger kraftigt till vänster, där tar du av till höger in på en stig. Efter att du gått “under” Tottliften kommer du fram till en stigkorsning som är välskyltad och där väljer du vilket håll du vill göra rundan. Vill du till Nalleklippan, tar du stigen till vänster som går brant uppför.

Solstigen – led 219

En av Åres mest klassiska leder nära byn som har använts av turister och bybor i över 100 år. En vädersäker tur som utgår från Fjällgården genom vacker gammal gran- och fjällskog på sluttningarna av Totthummeln i en slinga tillbaka till ner till Åre torg.

Hitta rätt: Skyltning saknas ca 200 m från Fjällgården och stigens “start”. Ta led 212 från Åre Torg upp till Fjällgården och påbörja vandringen där. Från Fjällgården går du i riktning mot liften Fjällgårdsexpresssen. Följ sedan bilvägen tills den svänger kraftigt till vänster, där tar du av till höger in på en stig. Efter att du gått “under” Tottliften kommer du fram till en stigkorsning som är välskyltad och där går Solstigen rakt fram.

Tegeforsen – led 218

Enklare promenad på asfalt längs gamla Årevägen och grusväg till vackra Tegeforsens rastplats med vindskydd. Från Åre torg går du västerut på gamla vägen vidare mot Duved. Karta & mer info

Husesyn – led 231

En familjevänlig promenad i centrala Åre på slät och plan asfalt- och grusväg. Ladda ner guiden på aresweden.com/husesyn – där finns historier och anekdoter kring de flesta historiska husen i centrala Åre. Det finns en kort (231) och en lite längre (231b) tur. Karta & mer info

Tips

• Ladda ner vandringskartan
  • Det är kallt och snöigt på fjället så klä dig efter väder.
  • Det är halt på lederna så vandra i stabila kängor.
  • Det är blött i markerna så visa extra hänsyn och värna om vår natur.
  • Packa ryggsäcken med förstärkningsplagg, varm dryck och go´fika!