Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer om våra cookies.

Vårvintertur i Ullådalen.

Foto: Anette Andersson

På turskidor i Ullådalen

Ut på tur aldrig sur: Det är dags att lufta turskidorna i Ullådalen! Turskidåkning är både möjligt och kul i de flesta väder om man väljer rätt tur i förhållande till ork och lust. I Ullådalen finns det turer som passar de flesta nivåer och spår som passar proffs och nybörjare, äventyrslystna och solgropsnjutare. Och om andan faller på – med en våffelbelöning i slutet.

# Lillåstugan

Längd: 1.9 km – en väg

Detta är en lätt tur som startar från Ullådalens övre parkering och går direkt till våffelstugan Lillåstugan, som har både mer matig mat och smarrigt fika. Det går lite uppför och nerför så utmaningen passar bäst för skidåkare som kan bromsa i nedförsbackar och saxa i uppförsbackar. Med vallningsfria turskidor är det lättast för de små åkarna förstås. De flesta skidåkare klarar den här turen.

Hitta hit: Ta E14 och sväng upp mot Ullådalen och Rödkullen. Fortsätt förbi Rödkullen och Buustamon och parkera på någon av parkeringarna i Ullådalen. Ta sikte mot Mullfjället och följ turspåret över Ullån. Håll vänster och följ skyltarna mot Lillåstugan. Se spåret på aretrails.com

Variant: Det går att göra turen dit lite längre genom att köra turen Till Lillåstugan långa turen. Då håller du istället höger efter att ha kört över Ullån och följer 5-kilometersspåret uppför och norrut. Efter den långa uppförsbacken håller du vänster mot Mullfjället och följer sedan skyltarna till Lillåstugan ner mot Åresjön igen.

# Ullsjön & Stendalen

Längd: Valfri

Leden utgår från Ullådalsliftens nedre station och nås även från parkeringarna i Ullådalen genom att följa Skutskjutsbacken uppåt. Kryssleden går vänster in i skogen efter du passerat Ullådalens nedfarter och går sedan rakt fram mellan Mullfjället och Åreskutan. Här delar man till viss del spår med 5-kilometersslingan som kommer med mötande trafik så håll utkik.

Efter ett tag finns möjligheten att ta av åt höger upp till Stendalen. Leden går lätt uppför ända upp till målet. Fortsätter du framåt så är du snart ute på den frusna Ullsjön. Här finns valet att fortsätta över eller vila och ta en fika. Fortsätter du över går det att fortsätta vidare på spåret som går Skutan runt. Efter ett gäng kilometer finns i så fall möjlighet att ta höger uppför en backe och klättra över en del av Västerskutan för att komma till Stendalen innan vidare färd nerför tillbaka till Ullådalen. Denna variant kan ta lite tid och är relativt krävande så medhavd fika och dryck rekommenderas.

Hitta hit: Ta E14 västerut och sväng mot Ullådalen och Rödkullen. Fortsätt förbi Rödkullen och Buustamon och parkera på någon av parkeringarna i Ullådalen. Utgå från Ullådalsliftens dalstation eller parkeringen och ta Skutskjutsbacken uppför. Se leden på aretrails.com.

Ullådalen bjuder på fin turskidåkning.

Anette Andersson

Skutan runt. En mäktig heldagstur.

Niclas Vestefjell

Underbara solgrop.

Anette Andersson

Mot Lillåstugan!

Glöm inte karta och kompass.

Niclas Vestefjell

# Åreskutan Runt

Längd: 19.2 km – en väg

För dig som är van att skida på fjället så är Åreskutan Runt en rejäl dagstur, ofta med varierande underlag. Leden utgår från Ullådalen och slutar i Åre Björnen så du behöver tänka igenom logistiken för hur du tar dig hem efter avslutad tur.

Början av leden är densamma som turen Ullsjön & Stendalen ovan. Efter Ullsjön fortsätter den vidare in i björkskogen innan man kommer ut i öppen och ganska väderutsatt terräng på norra sidan av Åreskutan. Högsta punkten på leden ligger på 900 meter över havet. När du skidar på baksidan av Åreskutan har du utsikt över hela den vackra Kallbygden. Och Åreskutan känns ännu mäktigare och större än man får uppfattning om från ”framsidan”. Leden klättrar en del uppåt efter 12-13 kilometer men avslutas med en lång nedförsbacke till Björnen, vilket i sig kan vara en rejäl utmaning på trötta ben.

Observera att denna led är ganska tuff och väderutsatt. Så se till att ha kunskap, karta, kompass, förstärkningsplagg, gott om dryck och energi med i ryggsäcken.

Se ledens sträckning på aretrails.com

Några turtips:

+ Medtag Fjällkartan & kompass.

+ Kom ihåg att meddela någon om var du styr färden.

+ Åk inte ensam.

+ Ta med dryck (gärna både varm och kall) och snabb energipåfyllning.

+ Ha med förstärkningsplagg (mössa, varma handskar, varm jacka, torrt underställ etcetera).

+ Se till att ha fulladdad mobil så att du vid behov kan larma fjällräddning som du når via 112. OBS – mobiltäckning saknas för vissa mobiloperatörer under delar av de långa turerna!

+ Fördela ork och energi (ta inte ut dig för mycket i början).

+ Ha kul!

+ Mer tips om hur man förbereder sig för en fjälltur finns på Fjällsäkerhetsrådet.se