Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Mer om våra cookies.

Foto: Niclas Vestefjell

På turskidor i Ullådalen

Ut på tur aldrig sur. Turskidåkning är både möjligt och kul i alla väder. Om man väljer rätt utmaning för uthålligheten och lusten hos sällskapet förstås. Vi har listat tre favoriter i Ullådalen som funkar för olika nivåer av äventyr och åkkunnighet.

# Lillåstugan

Längd: 1.9 km en väg

Lätt tur från Ullådalens övre parkering till våffelstugan Lillåstugan (som självklart har både mer matig mat och övrigt fika). Det går lite uppför och nerför så utmaningen passar bäst för skidåkare som kan bromsa i nedförsbackar och saxa i uppförsbackar. Med vallningsfria turskidor är det lättast för de små åkarna förstås.

Hitta hit: Parkera på övre parkeringen i Ullådalen. Ta sikte mot Mullfjället och följ turspåret över Ullån. Håll vänster och följ skyltarna mot Lillåstugan. Se spåret på arecrosscountry.com

Variant: Det går att göra turen lite längre antingen dit eller hem eller både och genom att köra turen Till Lillåstugan långa turen. För att göra vägen längre dit följer du 5-kilometersspåret norrut efter att ha kört över Ullån, håller efter den långa uppförsbacken vänster mot Mullfjället och följer sedan skyltarna till Lillåstugan ner mot Åresjön igen. För att göra vägen längre hem åker du motsatt varv men då blir det mot körriktningen.

# Ullsjön & Stendalen

Längd: Valfri

Leden utgår från Ullådalsstugan men nås så klart från både nedre och övre parkeringen i Ullådalen genom att följa Skutskjutsbacken upp. Kryssleden går in i skogen efter Ullådalens nedfarter och går rakt fram mellan Mullfjället och Åreskutan. Här delar man till viss del spår med 5-kilometersslingan som kommer med  mötande trafik. Efter ett tag finns möjligheten att ta av åt höger upp till Stendalen. Leden går lätt uppför ända upp till målet. Fortsätter du framåt så är du snart ute på den frusna Ullsjön. Här finns valet att fortsätta över eller vila och ta en fika. Fortsätter du över går det att fortsätta vidare på spåret som går Skutan runt. Efter ett gäng kilometer finns i så fall möjlighet att ta höger uppför en backe och klättra över en del av Västerskutan för att komma till Stendalen innan vidare färd nerför tillbaka till Ullådalen. Denna variant kan dock ta lite tid så då krävs medhavd fika och dryck.

# Skutan Runt

Längd: 19.2 km en väg

Här har vi en rejäl dagstur, ofta med varierande underlag. Leden går från Ullådalen och slutar i Åre Björnen. Början av leden är densamma som ovan. Efter Ullsjön fortsätter den vidare in i björkskogen innan man kommer ut i öppen, väderutsatt terräng på norra sidan av Åreskutan. Högsta punkten på leden ligger på 900 m.ö.h. När du skidar på baksidan av Åreskutan har du utsikt över hela vackra Kallbygden. Och Åreskutan känns ännu mäktigare och större än man får uppfattning om från andra hållet. Leden klättrar en del uppåt efter 12-13 km men avslutas med en lång nedförsbacke till Björnen. Vilket i sig kan vara en rejäl utmaning på trötta ben.

Se ledens sträckning på arecrosscountry.com

Observera att denna led är tuff och väderutsatt och eftersom man är ute länge på den kan vädret ändras under turen.

Några snabba tips:

+ Kom ihåg att meddela någon om att du åker leden.

+ Åk inte ensam.

+ Ta med dryck och snabb energipåfyllning.

+ Ha med förstärkningsplagg.

+ Se till att ha fulladdad mobil. OBS – mobiltäckning saknas stora delar av turen.

+ Fördela ork och energi.

+ Ha kul.

+ Det behövs inget spårkort på turlederna.